NewsroomGLR
newsroom

Dalende bierverkoop in de Nederlandse biermarkt

Bron: Wikimedia Commons

In Nederland werd vorig jaar een opmerkelijke daling in de bierconsumptie vernomen, zowel in huishoudens als in traditionele horecagelegenheden. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door een combinatie van ongunstige zomerse weersomstandigheden en een stijging van de bierprijzen. In 2023 daalde de totale verkoop van bier met 5,6 procent tot iets meer dan 11,5 miljoen hectoliter, wat een enorme verandering betekent ten opzichte van de 12,1 miljoen hectoliter die in 2019, vóór de COVID-19-pandemie, werd geconsumeerd.

Ondanks deze daling blijft pils het meest geconsumeerde bier, met meer dan 9 miljoen hectoliter verkocht. Zelfs pils ontkwam niet aan de dalende trend, met een afname van 6,5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Een tegenovergestelde trend werd waargenomen bij alcoholvrij en alcoholarm bier, waarbij de verkoop met bijna 74 procent steeg ten opzichte van het jaar daarvoor. Daarentegen daalde de populariteit van speciaal bier, dat vaak hogere alcoholpercentages heeft, wat resulteerde in een verlies van het marktaandeel.

De verminderde vraag naar speciaal bier had ook gevolgen voor het aantal actieve brouwerijen in Nederland. Voor het eerst in twintig jaar werden er meer brouwerijen gesloten dan geopend, waardoor het totaal aantal brouwerijen in 2023 afnam tot 920, wat 76 minder is dan het jaar ervoor.

Related posts

Kroning van koning Charles

newsroomglr

Een baby tijdens je studie! Wat nu?

newsroomglr

De GLR Newsroom pakt groot uit met een Launch Party! 

newsroomglr

Leave a Comment

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More